تستمع الآن

مدرب ناشئي اليد لـ«اتفقنا»: نحاول خلق جيل قادر على إيصالنا لكأس العالم للكبار

الخميس - ٢٢ أغسطس ٢٠١٩

قال حسين زكي، مدرب منتخب مصر لناشئي كرة اليد، أبطال العالم لهذا العام، إن تحدي الفوز بكأس العالم بدأ منذ الفوز بالبطولة الإفريقية.

وقال حسين زكي، في مداخلة هاتفية مع مريم أمين في برنامج «اتفقنا» على «نجوم إف.إم»، اليوم الخميس: «أحنا حوّلنا بوصلة الاهتمام لكرة اليد منذ عام 1993 عندما فاز منتخب الشباب ببطولة العالم، لكن السوشيال ميديا والقنوات الخاصة والمتابعة ما كانتش زي دلوقت».

وأضاف «زكي»: «أنا بشكر اتحاد كرة اليد الحالي ووزير الرياضة على اهتمامهم، والاتحاد الحالي مكون من أبطال لعبت في منتخب مصر وكان لهم بصمات فهم فاهمين يعني إيه كرة يد واللعبة محتاجة إيه، فلما اختاروا أجهزة فنية اختاروها بتفاهم وعلى خبرة عالية».

وأكد المدرب حسين زكي أنهم كجهاز فني يحاولون خلق جيل من اللاعبين مؤهل للعب في المنتخب المصري الأول لكرة اليد ةقادر لإيصالنا إلى كأس العالم في الكبار.

وأوضح: «أنا مدرب مع الفريق الأول برده، والفرق ما بين المنتخبين، إن المنتخب الأول أنا بضيف حاجات بسيطة لأن اللاعيبة عندهم خبرة في الأساس، لكن الناشئين لسه اللاعيبة خام، وأحنا دلوقت بنواجه مشكلة التدريبات الخاصة خارج النادي واللي بيلجأ لها اللاعبين وده بيخليهم ناقصين حاجات كتير».


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك